1402/12/22

آموزش جامع افتتاح حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو | حساب وکالتی چیست؟

اکنون حساب وکالتی به ‌خوبی در جامعه جا افتاده و مردم برای ثبت ‌نام خودرو در سامانه یکپارچه باید اقدام به افتتاح حساب وکالتی کنند. ابتدا تنها چند بانک امکان وکالتی حساب برای خرید خودرو را فراهم می‌کردند؛ اما در مدت کوتاهی بیش از ۲۰ بانک شرایط وکالتی کردن حساب بانکی را به خدمت خود اضافه کردند. خوشبختانه، امروزه وکالتی کردن حساب به صورت آنلاین در چند دقیقه ممکن است و اکثر بانک ‌ها نیز شرایط افتتاح حساب وکالتی آنلاین را میسر کرده‌اند. اگر سوالاتی مانند "حساب وکالتی چیست و چطور انجام می‌شود؟" برایتان پیش آمده، با ما همراه باشید، زیرا در این مقاله سعی کرده‌ایم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی یک نوع حساب بانکی است که به مجموعه ،شرکت یا فرد دیگر اجازه برداشت پول بدون نیاز به تایید مالک اصلی را می‌دهد. زمانی که شما اقدام به افتتاح حساب وکالتی در سامانه یکپارچه می‌نمایید، در واقع به وزارت صمت اجازه داده‌اید تا در صورت لزوم، مبلغ مورد نظر را از حساب شما برداشت نماید. به عنوان مثال، ثبت‌ نام‌کنندگان در طرح اسفند ۱۴۰۱ ایران خودرو مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان را در حساب خود برای ایران خودرو بلوکه کردند. پس از قرعه‌کشی، شرکت ایران خودرو مبلغ را از حساب برندگان این طرح برداشت و سپس برای تکمیل بقیه وجه، پیامک به متقاضیان ارسال نمود.

مزایای حساب وکالتی

یکی از مهمترین مزایای حساب ‌های وکالتی، سرعت در انجام معاملات و صرفه‌ جویی در زمان است. با استفاده از این راهکار، نیازی به شارژ کردن حساب بانکی خود برای هر معامله ندارید؛ به طور خودکار، کارگزاری مبلغ مورد نیاز را از حساب بانکی شما برداشت می‌کند.

نحوه افتتاح حساب وکالتی

 

  1. به منظور افتتاح حساب وکالتی، ابتدا باید یک حساب قرض‌الحسنه یا کوتاه مدت در یکی از بانک‌ هایی که  توسط شرکت ‌های ایران خودرو و سایپا معرفی شده، باز کنید. (در صورتی که قبلاً حساب در این بانک ‌ها داشته‌اید، نیازی به انجام این مرحله نیست. )
  2. سپس باید به یکی از شعب بانک ‌های مذکور مراجعه کرده و حساب خود را وکالتی کنید.( اگر قبلاً حساب در بانک ‌های تجارت یا ملی داشته‌اید، می‌توانید این کار را به شکل آنلاین انجام دهید).
  3. دارندگان حساب ‌های تجارت می‌توانند با مراجعه به سامانه بانک تجارت حساب خود را وکالتی کنند
  4.  دارندگان حساب ‌های ملی می‌توانند با رفتن به سامانه فیروزه، به وکالتی کردن حساب خود بپردازند. (توجه داشته باشید که تنها حساب ‌های برندگان طرح ‌های فروش خودرو، به اندازه وجه اعلام شده، مسدود می‌شود و از حساب مشتری ‌هایی که برنده نشده‌اند، هیچ مبلغی کسر نمی‌شود).

مدارک لازم برای افتتاح حساب وکالتی

در مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب وکالتی، بسته به بانک مورد نظر، تفاوت‌ هایی وجود دارد. تمامی بانک ‌ها برای این منظور الزامی می‌کنند که مشتریان کارت شناسایی خود را ارائه دهند، اما برخی از آنها نیاز به یک کارت شناسایی بانکی یا نامه معرفی از یک کارگزاری برای ادامه فرآیند دارند. همچنین برخی بانک ‌ها از مشتریان خود ارائه مدارک مربوط به درآمد نیز درخواست می‌کنند.

تعداد مجاز افتتاح حساب وکالتی

افتتاح و ایجاد حساب ‌های وکالتی بدون محدودیت خاصی امکان‌پذیر است و هر فرد می‌تواند حساب وکالتی در هر تعداد کارگزاری و بانکی که این خدمات را ارائه می‌دهند، داشته باشد. با این حال، باید به این نکته توجه کرد که هر فرد فقط می‌تواند یک حساب وکالتی را به هر کارگزاری معرفی کند. افرادی که دارای چک برگشتی هستند، امکان افتتاح حساب وکالتی یا حساب وکالتی مشترک را نخواهند داشت.

افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو چطور انجام میشود؟

آموزش جامع افتتاح حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو | حساب وکالتی چیست؟

برای افتتاح حساب وکالتی در ایران خودرو جهت ثبت ‌نام، باید توجه داشت که این فرآیند فقط برای طرح ‌های پیش ‌فروش و فروش فوری مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. متقاضیان این طرح باید مراحل زیر را طی کنند:

  • افرادی که از داشتن شرایط عمومی ثبت ‌نام مطمئن هستند، باید به بانک ‌های معرفی شده مراجعه کنند.
  • پس از وکالتی کردن حساب در بانک‌ های معرفی شده، متقاضیان باید به صورت حضوری به شعبات این بانک ‌ها مراجعه کنند. سامانه و وب ‌سایت هر یک از این بانک ‌ها در ادامه ذکر شده است:

 

سامانه https://car.farava.ir ( برای افتتاح حساب وکالتی بانک تجارت)

سامانه https://firoozeh.bmi.ir/signin ( برای افتتاح حساب وکالتی بانک ملی)

سامانه https://bastam.bankmellat.ir/bastam/start (برای افتتاح حساب وکالتی بانک ملت)

سامانه https://sep.bsi.ir/Sign/ (برای افتتاح حساب وکالتی بانک صادرات)

سامانه https://ebanksepah.ir/ (لاگین در سایت بانکداری اینترنتی بانک سپه برای افتتاح حساب وکالتی بانک سپه)

  • پس از تمام شدن فرایند وکالتی شدن حساب در بانک های ذکر شده استعلام موجودی حساب توسط شرکت ایران خودرو ،اطلاعات درخواست کننده در جهت مجاز شدن ثبت نام در طول 2 الی 3 روز کاری به شرکت ایران خودرو فرستاده میشود.

وکالتی کردن حساب برای سایپا چطور انجام میشود؟

اگر به خرید خودرو در طرح پیش ‌فروش شرکت سایپا علاقه‌ مند هستید، برای ثبت ‌نام و خرید خودرو از این شرکت باید از روش زیر برای افتتاح حساب اقدام کنید:

  1. ابتدا باید علاوه بر امکان مراجعه حضوری به بانک‌ های ملی و تجارت، به وب‌سایت car.farava.ir (برای بانک تجارت) و https://firoozeh.bmi.ir/signin (برای بانک ملی) مراجعه کرده
  2.  حساب خود را افتتاح کنید.
  3. سپس باید پس از ثبت ‌نام در وب‌ سایت بانک ‌های اعلام شده توسط شرکت خودروسازی، وجه موردنظر برای خرید خودروهای شرکت سایپا را تا تاریخ مشخص شده در بخشنامه سایپا واریز کنید و اینگونه ایجاد حساب وکالتی خودرو های وارداتی خود را انجام داده اید.

حساب وکالتی بورس کالا چیست؟

وکالتی کردن حساب بورس کالا ، در مقایسه با وکالتی کردن حساب برای سایپا و ایران خودرو و سامانه یکپارچه، یک تفاوت اساسی و حیاتی دارد. حساب وکالتی بورس کالا برای انجام معاملات در بازار بورس کالا به کار می ‌رود و به حساب معاملاتی مشتری متصل می‌شود. در این حالت، مشتریان برای واریز وجه لازم برای معاملات خود در بورس کالا، می‌توانند از یکی از بانک‌ های منتخب حساب باز کنند. برای افتتاح حساب وکالتی بورس کالا، نیاز است حضوری به بانک مراجعه شود. اما وکالتی کردن حساب برای سامانه یکپارچه وزارت صنعت و حتی شرکت ‌های ایران خودرو و سایپا، نیاز به مراجعه حضوری ندارد. با تبدیل حساب به حالت وکالتی برای خرید خودرو، وجه مورد نیاز برای خرید مستقیما از حساب کاربری شما کم میکنند و شارژ میشود.

سپاسگذاریم که با ما همراه بودید؛ امیدواریم که مطالب برایتان مفید واقع شده باشد.

 

 

نظرات کاربران